Lapset ja huonokuuloinen aikuinen - haasteita kommunikoinnissa?

8.7.2024

Huonokuuloisuus tuo mukanaan vuorovaikutustilanteisiin liittyviä haasteita, erityisesti silloin, kun kyseessä on lapset tai lapsenlapset. Lapset eivät välttämättä ymmärrä, miksi isovanhempi tai vanhempi ei aina kuule kaikkea tai vastaa heti kysymyksiin. Tämä voi aiheuttaa turhautumista ja väärinkäsityksiä molemmin puolin.

Onneksi on olemassa keinoja, joilla vuorovaikutusta voi helpottaa ja parantaa. Tässä blogitekstissä kerromme, miten kuulovamman vaikutuksia voi käsitellä lasten kanssa ja miten lapsille voi selittää tilanteen.

Kuva: Cottonbro studio

Kuulovamma tuo haasteita lasten kanssa kommunikointiin

Huonokuuloisuus voi aiheuttaa useita haasteita, kun kyseessä on kommunikointi lasten kanssa.

  • Kommunikaatio-ongelmat: Lapsi saattaa puhua hiljaa, nopeasti tai puhe voi olla vielä epäselvää, jolloin huonokuuloisen on vaikea ymmärtää, mitä sanotaan.
  • Turhautuminen: Lapsi voi turhautua, jos hänen viestinsä ei mene perille tai jos hän joutuu toistamaan itseään jatkuvasti.
  • Väärinkäsitykset: Huonokuuloisuuden vuoksi voi syntyä väärinkäsityksiä, jotka voivat johtaa turhiin riitoihin tai ikäviin tunteisiin.
  • Huomion saaminen: Lapsen voi olla vaikea saada huonokuuloisen aikuisen huomio, jos tämä ei näe lapsen eleitä tai kuule lapsen ääntä.
  • Äänet ovat osa leikkiä ja elämää: Kovat äänet eivät haittaa lapsia. Leikkiessä sitä mielellään paukuttaa esineitä tai tekee tehosteääniä. Joskus nämä äänekkäät leikkihetket kuitenkin osuvat sellaisiin hetkiin, jolloin huonokuuloisen aikuisen olisi tärkeää saada hiljaisuutta esimerkiksi puhelun ajaksi.


Kuva: Mikhail Nilov


Miten kuulovamma kannattaa selittää lapselle

On tärkeää selittää lapselle, miten kuulovamma vaikuttaa henkilön toimintaan ja antaa myös lapselle selkeät ohjeet, miten hän voi toimia vuorovaikutustilanteissa, jos aikuinen ei kuule häntä.

Kerro asiat yksinkertaisesti: Selitä lapselle, että korvasi eivät toimi yhtä hyvin kuin ennen ja siksi et aina kuule kaikkea. Kuulokojeiden toimintaa voi verrata esimerkiksi silmälaseihin, mitkä saattavat olla lapselle tutumpi asia.

Käytä esimerkkejä: Voit käyttää esimerkkejä arjen tilanteista, joissa myös lapsi on huomannut, että et kuullut. Tämä auttaa lasta hahmottamaan paremmin, mistä on kyse.


Kuva: Mikhail Nilov


Miten ohjeistaa lasta toimimaan huonokuuloisen aikuisen seurassa

  • Katsekontakti: Pyydä lasta varmistamaan, että hänellä on katsekontakti ennen kuin hän alkaa puhua. Tämä auttaa sinua keskittymään hänen sanomaansa ja lukemaan myös huulilta.
  • Kosketa kevyesti: Opeta lapsi koskettamaan sinua kevyesti olkapäähän tai käteen, kun hän haluaa saada huomiosi. Tämä on ystävällinen ja tehokas tapa varmistaa, että huomaat hänet.
  • Puhu selkeästi ja hitaasti: Pyydä lasta puhumaan hitaasti ja selkeästi. Selitä, että näin pystyt paremmin ymmärtämään, mitä hän sanoo.
  • Toista tarvittaessa: Kerro lapselle, että joskus hänen täytyy ehkä toistaa sanomansa. Varmista, että hän tietää, että tämä ei ole hänen vikansa.
  • Viitottu puhe: Voitte yhdessä opetella muutamia viittomia tai eleitä, jotka auttavat kommunikoinnissa. Tämä voi olla hyödyllistä etenkin sellaisissa tilanteissa, joissa ääni ei kanna hyvin ja olette kauempana toisistanne. Lapset usein oppivat viittomia nopeammin kuin sanoja.

Tuotemerkit

Suosituimmat haut

Kuulokojeparisto

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Toimitusehdot

Tuotteet ja tuotehinnat

Tuotteiden hinnat on esitetty tuote-esittelyjen yhteydessä. Tuotteisiimme sisältyy arvonlisäveroa. Veroerittely näkyy ostoskorissa ja tilausvahvistuksessa. Meiltä saa tilata niin yksityishenkilöt, yritykset, tukkurit kuin yhdistyksetkin.

Maksutavat

Yksityisasiakkaat voivat maksaa tilauksensa ostoskorissa valittavissa olevilla maksutavoilla.
Tällä hetkellä voit maksaa jo verkkopankeilla, luotto- ja pankkikorteilla, matkapuhelimella osamaksulla. Maksutapapalvelun tarjoaa OP:n Checkout.

Yritysasiakkaat voivat tilata laskulla 7pv netto, kun ensimmäinen tilaus on maksettu ennakkoon. Yritysmyynnin kohdalla olemme joustavia ja usein maksu- ja toimitustapa sovitaan tapauskohtaisesti.

Toimitusmaksu

Kotimaan toimitukset pyritään toimittamaan 3,90€ maksavalla 1-luokan kirjelähetyksenä. Tässä kuitenkin painoraja, joten seuraava hinta tulee eteen jo 120g ylittävästä kirjelähetyksestä. Mikäli asiakkaat tilaavat suuria eriä, ne toimitetaan asiakkaan niin halutessa mm: Postin Smartship pakettiautomaattiin ja asiakas saa tällöin txt-viestin kun lähetys on noudettavissa. Tämä toimitus kustantaa 5,90€ / lähetys.

Tilauksen jälkeen

Tilaus on onnistunut kun saat asiasta sähköpostiisi vahvistuksen.
Yritysmyynnissä vastaamme henkilökohtaisesti kaikkiin tilauksiin, jotta saamme rakennettua parhaan mahdollisen lopputuloksen.

Mikäli tilaus jää noutamatta, se palautetaan meille takaisin ja perimme tilaajalta 75€:n sanktiomaksun. Sanktiomaksu koostuu lähetyskuluista, pakkausmateriaaleista, sekä käytetystä ajasta. Tilattu tuote on aina ostopäätös.

Paristotukku kuuluu TMI: Agentti Autiosuon alaisuuteen. Haluamme tuottaa ykköstason palvelua kaikille asiakkaillemme, ja kaikki palaute meidän toiminnasta on kultaakin arvokkaampaa. Meihin tulee ottaa yhteyttä välittömästi silloin, kun kysyttävää ilmenee. Paras yhteydenotto tapa on täyttää "Ota yhteyttä"-kaavake www.kuulokojeparisto.fi sivustolta. 

Tilauksen peruutusoikeus

Asiakkaalla on oikeus peruuttaa kaupasta syntynyt sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua.
Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi asiakkaan on ilmoitettava meille päätöksestään peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse, faksilla tai sähköpostilla). Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että asiakas lähettää ilmoituksen peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.

Paristot ovat kulutustavaraa, ja käytettyjä / avattuja pakkauksia ei korvata. Vain takuunalaiset palautukset huomioidaan. Mikäli  olet "vanhingossa" tilannut arvokkaan erän tuotteita, ja haluaa perua tilauksen pyydämme olemaan heti yhteydessä asiakaspalveluumme.

Peruuttamisen vaikutukset 
Mikäli asiakas peruuttaa kaupasta syntyneet sopimuksen, yritys palauttaa kaikki asiakkaalta saamat suoritukset, myös toimituskustannukset (paitsi lisäkustannuksia siitä, että asiakas on valinnut tarjoamastamme edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeavan toimitustavan), viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen vastaanottamisesta. Yritys suorittaa palautuksen sillä maksutavalla, jota asiakas on käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellei kyseessä oleva asiakas ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että hänelle ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia.

Tuotteen palautusoikeus

Kaikilla tuotteilla on täysi 14 vuorokauden palautusoikeus. Tuotteen voi palauttaa osoitteeseen: Voudinkatu 6F 32, 20780 Kaarina. Palautettavan tuotteen tulee olla käyttämätön ja muuttumaton.

Tuotevirheen korjaaminen

Jos toimitettu tuote on vioittunut, voit tehdä tuotteesta virheilmoituksen ja lähettää paketin postiin. Samalla pyydämme ilmoittamaan, palautatko tuotteen ja haluatko rahat takaisin vai toivotko, että lähetämme vastaavan tuotteen vioittuneen tilalle. Rahojen palautusta varten pyydämme ilmoittamaan tilinumeron.

Palautamme postimaksun asiakkaan tilille, mikäli takuunalainen syy on aiheellinen.